Open Access
Issue
SHS Web of Conferences
Volume 13, 2014
SHST 2013-UPEC : sciences humaines en sciences et techniques – Les sciences humaines dans les parcours scientifiques et techniques professionnalisants : quelles finalités et quelles modalités pratiques ?
Article Number 04001
Number of page(s) 24
Section Formation et recherche
DOI https://doi.org/10.1051/shsconf/20141304001
Published online 16 December 2014
  1. Belhoste, Bruno, Gispert, Hélène, Hulin, Nicole (éds.), Les sciences au Lycée. Un siècle de réformes des mathématiques et de la physique en France et à l'étranger. Paris, Vuibert & INRP, 1996.
  2. Belting, Hans Pour une anthropologie des images, traduit de l'allemand par J. Torrent, Paris, Gallimard, 2004.
  3. Billroth, Theodor, Über das Lehren und Lernen der medicinischen Wissenschaften an den Universitäten der deutschen Nation, Wien, 1876.
  4. Blasco, P.,“Literature and Movies for Medical Students”, Family Medicine, 33, 2001, pp. 426–428.
  5. Boisaubin, E.V. et Winkler, M.G., “Seing Patients and Life Contexts: The Visual Arts in Med Education”, The American Journal of Medical Science, 319, 2000, pp. 292–296. [CrossRef]
  6. Bonah, Christian ; Danet, Joel, « Transmettre à et pour des enfants en détresse. Observations à partir de films institutionnels autour de la 2ème guerre mondiale », Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence 60, 2012, pp. 274–282. [CrossRef]
  7. Bonah, Christian ; Lowy, Vincent, « Lorsque le regard l'emporte sur le message. Les courts-métrages de lutte contre la tuberculose d'Edgar G. Ulmer », Special Issue « Cinéma et science », Alliage, N 71, hiver 2012-2013, pp. 46–56.
  8. Bonah, Christian ; Rasmussen, Anne ; (éds.), Actes du colloque : 10 ans d'enseignement de sciences humaines et sociales en médecine, Faculté de Médecine de Strasbourg, Strasbourg, 2005.
  9. Bonah, Christian, «Une introduction à l'étude de la médecine expérimentale à l'ère de la reproduction mécanique : un legs de Claude Bernard et / ou d'Etienne Jules Marey ? »in Barbara, Jean-Gaël ; Corvol, Pierre, Les élèves de Claude Bernard. Les nouvelles disciplines physiologiques en France au tournant du XXe siècle, Paris, Hermann, 2012, p. 151–172.
  10. Bonah, Christian, “ “Health crusades” : Environmental approaches as public health strategies against infections in sanitary propaganda films, 1930 – 1960”, in Berridge, Virginia; Gorsky, Martin, Environment, Health and History, London, Palgrave Macmillan, 2011, pp. 152–175.
  11. Bonah, Christian, « L'enseignement des sciences humaines et sociales en médecine : éléments pour un panorama de la situation en France », in Académie Suisse des sciences humaines et sociales, Médecine et sciences humaines. Sciences humaines en médecine : formation et collaboration, Berne, Schweizerische Akademie der Geistes und Sozialwissenschaften, 2006, pp. 9–18.
  12. Bonah, Christian, « Propositions pour une utilisation du septième art pour enseigner les relations entre science, médecine et société », in Bonah, Christian ; Rasmussen, Anne ; (éds.), Actes du colloque : 10 ans d'enseignement de sciences humaines et sociales en médecine, Faculté de Médecine de Strasbourg, Strasbourg, 2005, pp. 81–84.
  13. Bonah, Christian, Haxaire, Claudie, Mouillie, Jean-Marc, Penchaud, Anne-Laurence, Visier, Laurent (éds.), Médecine, santé et sciences humaines. Manuel du Collège des enseignants de SHS en médecine et santé, Paris, Les Belles Lettres, 2011.
  14. Bonah, Christian, Visier Laurent, « De l'éducation sanitaire à la promotion de la santé », in Bonah C., Haxaire C., Mouillie J.-M., Penchaud A.-L., Visier L. (dir.), Sciences humaines, médecine et santé. Manuel du Collège des enseignants de SHS en médecine et santé, Paris, Les Belles Lettres, 2011, pp. 268–275.
  15. Bonah, Christian ; Alexis Zimmer, « Le calvaire du Steinach Film » (1922/23). Représentations du médecin dans le film de recherche et d'enseignement médical, Sociétés & Représentations, 28, 2009, pp. 87–106.
  16. Bonah, Christian ; Laukötter, Anja, “Moving pictures and medicine in the first half of the 20th century: Some notes on international historical developments and the potential of medical film research”, Gesnerus, 66, 2009, pp. 121–145.
  17. Bonah, Christian ; Lowy, Vincent, « D'Erbkrank (1934–36) à Opfer der Vergangenheit (1937) : les représentations du handicap mental dans le cinéma de propagande nazi », in Meyer, Christian, Normes et normalisation du travail, Annecy, GEPSO, 2010, pp. 35-49.
  18. Boon, Timothy, Films and the Contestation of Public Health in Interwar Britain, London, PhD thesis, University of London, 1999.
  19. Boon, Timothy, Films of Fact A history of Science in Documentary Films and Television, London, Wallflower, 2008.
  20. Cantor, David, “Uncertain enthusiasm: The American Cancer Society, public education, and the problems of movies, 1921–1960,” Bulletin of the History of Medicine, 81, 2007, p. 39–69. [CrossRef]
  21. Cartwright, Lisa, Screening the body. Tracing medicine visual culture, Minneapolis, 1995.
  22. Chervin, Jacqueline, « Le traitement des thématiques scientifiques dans le journal télévisé depuis 1949. », in Leboeuf, Claude ; Pelissier, Nicolas (éds), « Communiquer l'information scientifique – éthique du journalisme », Paris, L'Harmattan, 2003.
  23. Cheveigné, Suzanne de ; Chervin, Jacqueline, « Biotechnologies et médias », Communication & Langages, 138, décembre, Paris, Armand Colin, pp. 43-56.
  24. Contal, Maryse, Prevention pour la santé et médecine générale. Analyse et retour sur 29 films de prévention (1987-1999) contre le sida en France, thèse de médecine, Faculté de médecine de Strasbourg, 2013.
  25. Corbin, Alain ; Courtine, Jean-Jacques ; Vigarello, Georges (éds.), Histoire du corps. Tome 3. Les mutations du regard. Le XXe siècle, Paris, Seuil, 2006.
  26. Daston, Lorraine ; Peter Galison, Objectivity, New York : Zone Books 2007.
  27. Debru, Claude (éd.), History of science and technology in education and training in Europe, Actes du congrès ALLEA (All European Academies), Strasbourg, 25-26 juin 1998. Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities, 1999.
  28. Delage, Christian ; Guigueo, Vincent, L'historien et le film, Paris, Folio Histoire Gallimard, 2004.
  29. Delage, Christian, La vision nazie de l'histoire à travers le cinéma documentaire du Troisième Reich, Lausanne, Éditions L'âge d'homme, 1989.
  30. Ellenbrand, Petra, Die Volksbewegung und Volksaufklärung gegen Geschlechtskrankheiten in Kaiserreich und Weimarer Republik, Marburg, Görich & Weiershäuser, 1999.
  31. Elsaesser, Thomas, “Archives and Archaeologies. The Place of Non-Fiction Film in Contemporary Media,” in Hediger, Vinzenz; Vonderau, Patrick (eds.), Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2009, pp. 19–34.
  32. Fauque, Danielle «La «longue marche » d'un enseignement de l'histoire des sciences et des techniques, Tréma, 2006. http://trema.revues.org/83, mis en ligne le 01 octobre 2008.
  33. Ferro, Marc, Cinéma et histoire, Paris, Folio Histoire Gallimard, 1977/1993.
  34. Fleury, Béatrice (éd.), L'image empêchée – Du côté de la censure, Revue Champs Visuels, n 11, octobre 1998, Paris, L'Harmattan, 1998.
  35. Flexner, Abraham, Medical Education in Europe. A report to the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, Bull. n 6, New York, 1912, pp. 119–122.
  36. Fox, Daniel M. ; Lawrence, Christopher, Photographing medicine: images and power in Britain and America since 1840, New York, 1988.
  37. Gaycken, Oliver, The Swarming of Life”: Moving Images, Education, and Views through the Microscope, Science in Context, 24:3, 2011, pp 361–380. [CrossRef]
  38. Gaycken, Oliver, “Beauty of Chance”: Film ist », Journal of Visual Culture, 11:3, 2012, pp. 307–327. [CrossRef]
  39. Gerverau, Laurent, Les images qui mentent, Histoire du visuel au XXesiècle, Paris, Éditions Seuil, 2000.
  40. Gilman, Sander L., Health and illness: images of difference, London, 1995.
  41. Guibbert, Pierre ; Oms, Marcel, L'histoire de France au cinéma, CinémAction Hors-série, 1993. London/ New York, Wallflower Press, 2005.
  42. Jordanova, Ludmilla, « Medicine and Visual Culture », Social History of Medicine, 3, 1990, pp. 89–99. [CrossRef]
  43. Jung, Uli ; Loiperdinger, Martin (éds.), Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1 Kaiserreich 1895–1918, Ditzingen, Reclam, 2005.
  44. Keitz, Ursula von, Im Schatten des Gesetzes: Schwangerschaftskonflikt und Reproduktion im deutschsprachigen Film 1918 bis 1933, Marburg, Schüren, 2005.
  45. Köhne, Julia Barbara, Kriegshysteriker. Strategische Bilder und mediale Techniken militärpsychiatrischen Wissens (1914–1920), Husum, Matthiesen, 2009.
  46. Krause, Marcus, Pethes, Nicolas (éds.), Mr. Münsterberg und Dr. Hyde. Zur Filmgeschichte des Menschenexperiments, Bielefeld, Transcript, 2007.
  47. Kreimeier, Klaus ; Ehmann, Antje ; Goergen, Jeanpaul (éds.), Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 2 (Weimarer Republik 1918–1933), Ditzingen, Reclam, 2005.
  48. Kuhn, Annette, Cinéma, Censorship and Sexuality 1909–1925, London/NewYork, Routledge, 1988.
  49. Leblanc, Gérard, Quand l'entreprise fait son cinéma. La médiathèque de Rhône-Poulenc (1972–1981), Vincennes, 1983.
  50. Lederer, Susan, “Dark Victory: Cancer and Popular Hollywood Film”, Bulletin of the History of Medicine, 81, 2007, pp. 94–115. [CrossRef]
  51. Lefebvre, Thierry Cinéma et discours hygiéniste (1890-1930), Paris, Université Paris III, Thèse UFR Cinéma et audiovisuel, 1996.
  52. Lefebvre, Thierry, La chair et le celluloïd. Le cinéma chirurgical du docteur Doyen, Brionne, Jean Doyen Editeur, 2004.
  53. Lepicard, E. et Fridman, K., “Medicine Culture & Cinema : A Workshop in Medical Humanities for Clinical Years”, Medical Education, 37, 2003, pp. 1039–1040. [CrossRef]
  54. Lepicard, Etienne « La culture médicale au miroir du cinéma. Un atelier de medical humanities pour les années cliniques » in Bonah, Christian ; Rasmussen, Anne ; (éds.), Actes du colloque : 10 ans d'enseignement de sciences humaines et sociales en médecine, Faculté de Médecine de Strasbourg, Strasbourg, 2005, pp. 85–87.
  55. Lowy, Vincent, Cinéma et mondialisation. Une esthétique des inégalités, Paris, Le Bord de l'eau, coll. « Mondialisation, culture et com », 2011.
  56. Lowy, Vincent, Guerre à la guerre ou le pacifisme dans le cinéma français (1936–1940), Paris, L'Harmattan, 2006.
  57. Lowy, Vincent, L'histoire infilmable, les camps d'extermination nazis à l'écran, Paris, L'Harmattan, 2001.
  58. Lowy, Vincent, Marcel Ophuls, Paris, Le Bord de l'eau, 2008.
  59. Maehle, Andreas Hoger, “The Search for Objective Communication: Medical Photography in the Nineteenth Century”, in Renato G. Mazzolini, Non-Verbal Communication in Science Prior to 1900, Florence, 1993, pp. 563–586.
  60. Martinet, Alexis, Le Cinéma et la science, Paris, CNRS Editions, 1994.
  61. Matthes, Joachim, “The operation called “Vergleich” ”, in Matthes, Joachim, Zwischen den Kulturen? Die Sozialwissenschaften vor dem Problem des Kulturvergleichs, Soziale Welt Sonderband 8, Göttingen, 1992, pp. 75-99.
  62. Neuman, Dominique, « Bobigny : 25 ans d'expérience en sciences humaines et sociales », in Bonah, Christian ; Rasmussen, Anne (éds.), Actes du colloque : 10 ans d'enseignement de sciences humaines et sociales en médecine, Faculté de Médecine de Strasbourg, Strasbourg, 2005, pp. 9–10.
  63. Orgeron, Devin ; Orgeron, Marsha and Dan Streible (éds.), Learning with the Lights Off. Educational Film in the United States, New York, Oxford University Press, 2011.
  64. Osolin, Janis, Rekonstruktion: Geschichte und Geschichten im Film, Basel, 1988.
  65. Ostherr, K., “Invisible Invaders: The Global Body in Public Health Films”, in Friedman L.D. (éd.), Cultural Sutures: Medicine, Media and Morals, Durham, Duke University Press, 2004, pp. 299–314.
  66. Ostherr, Kirsten, Cinematic Prophylaxis: Globalization and Contagion in the Discourse of World Health, Durham, Duke University Press, 2005. [CrossRef]
  67. Parascandola, John, “VD at the movies: PHS Films of the 1930s and 1940s”, Public Health Reports, 111, 2, 1996, pp. 173–175.
  68. Pastre, Béatrice de ; Lefebvre, Thierry (éds.), Filmer la science, comprendre la vie : le cinéma de Jean Comandon, Paris, CNC, 2012.
  69. Paulsen, Friedrich, Die deutschen Universitäten und das Universitätsstudium, Berlin, 1902. Paulsen, Friedrich, Geschichte des gelehrten Unterrichts, Berlin, 1921.
  70. Pernick, Martin, “Thomas Edison's Tuberculosis Films: Mass Media and Health Propaganda”, Hasting Center Report, 8, 1978, pp. 21–27. [CrossRef]
  71. Pernick, Martin, The black stork : eugenics and the death of “defective” babies in American medicine and motion pictures since 1915, Oxford University Press, New York, 1996.
  72. Pessis, Georges, Entreprise et Cinéma. Cent ans d'images. Paris, La Documentation Française, 1997.
  73. Podoll, K., Lüning, J., “Geschichte des wissenschaftlichen Films in der Nervenheilkunde”, Fortschritte der Neurologie Psychiatrie, 3, 1998, pp. 122–132. [CrossRef]
  74. Rasmussen, Anne, « En revenir aux sources : l'usage des images dans la formation médicale », in Bonah, Christian ; Rasmussen, Anne (éds.), Actes du colloque : 10 ans d'enseignement de sciences humaines et sociales en médecine, Faculté de Médecine de Strasbourg, Strasbourg, 2005, pp. 90–93.
  75. Reichert, Ramón, Im Kino der Humanwissenschaften. Sutdien zur Medialisierung des wissenschaftlichen Wissens, Bielefeld, Transcript, 2007.
  76. Reim, Ulrike, “Der” Robert-Koch“-Film (1939) von Hans Steinhoff. Kunst oder Porpaganda?”, in Benzenhöfer, Udo, Eckart, Woilfgang U. (éds.), Medizin im Spielfilm des Nationalsozialismus, Tecklenburg, Burgverlag, 1990, pp. 22–33.
  77. Riehl-Halen, Heidrun, Der deutschsprachige Tuberkulosefilm in der medizinischen Aus-und Weiterbildung sowie in der Volksaufklärung, Heidelberg, Thesis University Heidelberg, 1998.
  78. Ruebrecht, Caroline, Les films médico-scientifiques réalisés par Eric Duvivier dans les années 1960–1970 sur le thème de la psychiatrie, Mémoire de Master, Université de Strasbourg, 2012.
  79. Sappol, Michael, “Visionary anatomies and the great divide: art, science and the changing conventions of anatomical representation, 1500-2003”, in National Academy of Sciences (ed.), Visionary Anatomies, Washington, 2004, pp. 1-6, 37–41.
  80. Schmidt, Ulf, “Der Blick auf den Körper. Sozialhygienische Filme, Sexualaufklärung und Propaganda in der Weimarer Republik”, in Hagener, Michael (éd.), Geschlecht in Fesseln, Sexualität zwischen Aufklärung und Ausbeutung im Weimarer Kino 1918-1933, München 2002, pp. 23–46.
  81. Schubring, Gert, “Einsamkeit und Freiheit” neu besichtigt. Universitätsreformen und Disziplinenbildung in Preussen als Modell für Wissenschaftspolitik im Europa des 19. Jahrhunderts, Stuttgart, Franz Steiner Verlag, 1991, pp. 276–326.
  82. Self, D.J. et al., “Teaching Medical Ethics by Using Film Discussion”, Academic Medicine, 68, 1993, pp. 383–385. [CrossRef]
  83. Sorlin, Pierre, Sociologie du cinéma, Paris, Éditions Aubier Montaigne, 1977.
  84. Stichweh, Rudolf, Etudes sur la genèse du système scientifique moderne, Presses universitaires de Lille, Lille, 1991.
  85. Thévenard, Paul ; Tassel, G., Le cinéma scientifique Français, Paris, La Jeune Parque, 1948.
  86. Turner, Roy Steven, “Towards a disciplinary order of sciences”, in Minerva, 24, 1986, pp. 495–502. [CrossRef]
  87. Verdicchio, Dirk: Das Publikum des Lebens. Zur Soziologie des populären Wissenschaftsfilms. Bielefeld, Transcript, 2010.
  88. Vignaux, Valérie, Jean-Benoît Lévy ou le corps comme utopie, Paris, Association Française de recherche sur le cinéma, 2007.
  89. Vonderau, Patrick, “Vernacular Archiving. An interview with Rick Prelinger”, in Hediger, Vinzenz; Vonderau, Patrick (éds.), Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2009, pp. 51–61.
  90. Zimmermann, Peter ; Hoffmann, Kay (éds.), Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band. 3 “Drittes Reich” 1933–1945, Ditzingen, Reclam, 2005.
  91. Zimmermann, Yvonne, “ “What Hollywood is to America, the corporate film is to Switzerland”. Remarks on industrial film as utility film”, in Hediger, Vinzenz; Vonderau, Patrick (eds.), Films that Work, 2009, pp. 101–117.
  92. Zimmermann, Yvonne, Schaufenster Schweiz. Dokumentarische Gebrauchsfilme 1896–1964, Zürich, Limmat Verlag 2011.

Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.

Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.

Initial download of the metrics may take a while.