Issue |
SHS Web Conf.
Volume 78, 2020
7e Congrès Mondial de Linguistique Française
|
|
---|---|---|
Article Number | 07019 | |
Number of page(s) | 14 | |
Section | Linguistique et didactique | |
DOI | https://doi.org/10.1051/shsconf/20207807019 | |
Published online | 04 September 2020 |
Étude de l’impact d’une application numérique pour favoriser le raisonnement métalinguistique
UR Didactique des Langues, Haute École Pédagogique, Rue de Morat 36, CH-1700 Fribourg, Suisse
1 e-mail: rodim@edufr.ch
2 e-mail: geoffret@edufr.ch
Résumé
Nous présentons l’étude d’un corpus de 40 séances de logopédie (4 enfants, 3 logopédistes différentes, 10 séances par enfant) où les interactions logopédiste-enfant sont analysées du double point de vue des étayages de l’adulte et des verbalisations de l’enfant, notamment en lien avec le raisonnement métalinguistique lors de l’utilisation d’une application numérique de construction de phrases grammaticalement correctes. Nous cherchons à 1) isoler des séquences d’enseignement-apprentissage métalinguistique ; 2) caractériser l’étayage de l’adulte expert ainsi que les techniques qui permettent de résoudre les problèmes posés par les phrases du jeu et 3) en décrire les évolutions au fil des séances. Nos résultats montrent l’efficacité de l’application qui permet de définir une situation interactive où les échanges favorisent, chez l’enfant, la compréhension des attentes des activités (propre à soutenir son autonomie et ses initiatives) et crée un effet d’apprentissage métalinguistique repérable dans nos données. Nous avons désormais la perspective de travailler avec des enseignants pour susciter de tels échanges au niveau de groupes de besoin dans des classes ordinaires.
Resumen
This paper presents the study of a corpus of 40 speech therapy sessions (4 children, 3 different speech therapists, 10 sessions per child) in which speech therapist and child interactions are analyzed from the dual point of view of the adult's support and the child's verbalizations, targeting the metalinguistic reasoning when using a numerical application. We seek to 1) isolate metalinguistic teaching-learning sequences; 2) characterize the adult expert's support and the techniques that allow to solve the problems posed by the game's sentences and 3) describe their evolution over the course of the sessions. Our results assess the effectiveness of the application, which makes it possible to define an interactive situation in which the exchanges promote, for the children, the understanding of the activity’s expectations (supporting their autonomy and initiatives) and create a metalinguistic learning effect that can be identified in our data. We now have the perspective of working with teachers to experiment such exchanges in groups of pupils in ordinary classrooms.
© The Authors, published by EDP Sciences 2020
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License 4.0, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.