Issue |
SHS Web Conf.
Volume 130, 2021
IMPEC 2020 : Les sensorialités - Interactions Multimodales Par Écran
|
|
---|---|---|
Article Number | 03003 | |
Number of page(s) | 11 | |
Section | Partie 3 : visualité écranique – média social – ressources textuelles et visuelles | |
DOI | https://doi.org/10.1051/shsconf/202113003003 | |
Published online | 15 December 2021 |
Le clip musical et l’interaction texto-visuelle par écran
Music video and texto-visual screen-based interaction
Université Sorbonne Paris Nord-Paris 13, ED Erasme (Pléiade), France
Cet article porte sur la dimension visuelle de la chanson populaire, c’est-à-dire sur le clip musical, considéré comme l’ensemble synthétique de performances visuelle, textuelle et sociale. Les approches théoriques sont l'analyse du discours, l'analyse interactionnelle et les popular music studies. La problématique de la recherche est une marginalisation des clips musicaux sur le plan de la recherche en sciences humaines et sociales. Dans l'intention de répondre à cette problématique, nous visons à montrer comment les deux sens distaux, la vue et l'audition, contribuent aux interactions effectuées par écran et comment la perception audiovisuelle de la musique est formée. Les sensorialités écraniques sont mobilisées par les textes et les clips musicaux pour provoquer les émotions du public et transmettre le message principal d’un titre musical. L’étude porte sur l’analyse des clips vidéo des chansons sélectionnées et la distinction des catégories des moyens utilisés pour interagir avec le public et pour influencer les sens humains tels que : émoticônes, signes et couleurs, langage corporel, emprunts et nouvelles unités lexicales. Le corpus est constitué des chansons officiellement certifiées pour leurs ventes importantes et listées par le site du SNEP (Syndicat National de l’Edition Рhonographique).
Abstract
This article examines texto-visual dimension of a mainstream song, i.e. music video that is considered as a combination of visual, textual and social (interactional) performances. Main theoretical approaches are discourse analysis, interaction analysis and popular music studies. Human and social sciences often exclude music videos from their research data. The purpose of this study is to show how two distant senses, vision and hearing, contribute to screen-based interactions and how audiovisual perception of music is formed. Screen-based sensorialities in music lyrics and videos serve to bring out emotions of the audience and to express the main message of a song. So, the article considers music videos as a research data and presents a classification of phenomena that help to influence human senses: emoji, signs and colors, body language, loanwords and new lexemes. The research data consists of songs that were officially certified for their high sales by The National Syndicate of Phonographic Publishing (SNEP).
© The Authors, published by EDP Sciences, 2021
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License 4.0, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.