Open Access
Issue
SHS Web Conf.
Volume 78, 2020
7e Congrès Mondial de Linguistique Française
Article Number 01012
Number of page(s) 15
Section Discours, pragmatique et interaction
DOI https://doi.org/10.1051/shsconf/20207801012
Published online 04 September 2020
  1. Bellet, M., Kirat, T., & Largeron, C. (1998). Approches multiformes de la proximité. Paris: Hermès. [Google Scholar]
  2. Charaudeau, P. (2000). La pathémisation à la télévision comme stratégie d’authenticité. Dans C. Plantin, M. Doury et V. Traverso (dirs.), Les émotions dans les interactions. Lyon: Presses universitaires de Lyon. [Google Scholar]
  3. Denouël, J. (2008). La notion de « tour » dans l’analyse des interactions médiatisées par ordinateur. Cahiers depraxématique, [En ligne],50 | mis en ligne le 01 janvier 2013 [Google Scholar]
  4. Garcia A. C. et Jacobs J. B. (1999). The Eyes of the Beholder: Understanding the Turn- Taking System in Quasi-Synchronous Computer-Mediated Communication, Research on Language and Social Interaction, 32: 4, p. 337–367. [Google Scholar]
  5. Mattio, V. (2004). Les ressources sûres des cyberconversations. Analyse goffmanienne des interactions sur le dialogue en direct de Caramail, COMMposite, v2004. [Google Scholar]
  6. Rheingold, H. (1993). Chapter Six: Real-time Tribes, in Rheingold, H. The Virtual Community, version en ligne: http://www.rheingold.com/vc/book76.html. [Google Scholar]
  7. Bourdieu, P. (2014). Les structures sociales de l’économie. Paris: Éditions du Seuil. [Google Scholar]
  8. Chabot, G. (1954). L’armature urbaine en géographie régionale. In: Urbanisme et architecture. études écrites et publiées en l’honneur de Pierre Lavedan. Poitiers: Cahiers de Civilisation Médiévale. [Google Scholar]
  9. Goffman, E. (2002). L’arrangement des sexes. Paris: La Dispute. [Google Scholar]
  10. Grossetti M. (2004). Sociologie de l’imprévisible. Dynamiques de l’activité et des formes sociales. Paris: PUF. [Google Scholar]
  11. Kirat, T., Lung, Y. (1995). Innovations et proximités: le territoire, lieu de déploiement des processus d’apprentissage. In Coordination économique et apprentissage des firmes , (Eds, Lazaric N., Monnier J. M.), Paris: Economica. [Google Scholar]
  12. Sorokin, P. A. (1959). Social and Cultural Mobility. Containing complete reprints of Social Mobility and Chapter V from Volume IV of Social and Cultural Dynamics. Londres: Collier-Macmillan Ltd. [Google Scholar]
  13. Detrie, C. (2017). Rhétorique. Dans C. Détrie, P. Siblot, B. Verine et A. Steuckardt (éds.), Termes et concepts pour l’analyse du discours. Une approche praxématique (p. 337–339). Paris: Honoré Champion Éditeur. [Google Scholar]
  14. Ducheneaut, N. (2011). Les jeux vidéo en ligne: un laboratoire virtuel de recherche en sciences sociales? Dans C. Perraton, M. Fusaro et M. Bonenfant (dirs.), Socialisation et communication dans les jeux vidéo. Québec: Les Presses de l’Université de Montréal. [Google Scholar]
  15. Fastrez, P., & Meyer, S. (1999). Télévision locale et proximité. Recherches en communication, (11), 143–167. [Google Scholar]
  16. Fauré, L. et Perea, F. (2017). Émotion. Dans C. Détrie,P. Siblot, B. Verine et A. Steuckardt (ed.), Termes et concepts pour l’analyse du discours. Une approche praxématique (p. 117–122). Paris: Honoré Champion Editeur. [Google Scholar]
  17. Hamilton W. A., Garretson O., et Kerne A. (2014). Streaming on Twitch; Fostering Participatory Communities of Play within Live Mixed Media. Dans M. Jones et P. Palanque (dirs.), CHI’14 Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: ACM. [Google Scholar]
  18. Huynen, C. (1997). La proximité dans l’esprit du temps. Recherches en Communication, 7. https://doi.org/10.14428/rec.v7i7.46493 [Google Scholar]
  19. Kerbrat-Orecchioni, C. (1990). Les interactions verbales. Paris: A. Colin. [Google Scholar]
  20. Pearce, C. et Artemesia, (2011). Communities of plays: emergent cultures in multiplayer games and virtual world. Cambridge: The MIT Press. [Google Scholar]
  21. Plantin, C. (2011). Les bonnes raisons des émotions. Principes et méthode pour l’étude du discours émotionné. Berne: Peter Lang. [Google Scholar]
  22. Rueff, J. (2011). Formes de reconnaissance et de mépris dans les mondes numériques: une étude des valorisations sociales à l’oeuvre dans les interactions médiatisées des joueurs de Warhammer online. Travail de thèse soutenu à l’UQAM disponible en ligne: https://archipel.uqam.ca/4965/1/D2305.pdf [Google Scholar]
  23. Stivers, T. (2008). Stance, alignment and affiliation during storytelling: when nodding is a token of affiliation, Research on Language and Social Interaction, vol. 41, n° 1, 31–57. [Google Scholar]
  24. Wenger, E. (2005). La théorie des communautés de pratique. Apprentissage, sens et identité. Saint-Nicolas, Québec: Presses de l’Université Laval. [Google Scholar]

Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.

Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.

Initial download of the metrics may take a while.