Open Access
Issue
SHS Web Conf.
Volume 130, 2021
IMPEC 2020 : Les sensorialités - Interactions Multimodales Par Écran
Article Number 03002
Number of page(s) 14
Section Partie 3 : visualité écranique – média social – ressources textuelles et visuelles
DOI https://doi.org/10.1051/shsconf/202113003002
Published online 15 December 2021
  1. Albera François. (2004). Du bonimenteur à la voix off. « Le silence d’or », de René Clair. Vertigo, n°26, p. 45–49. [Google Scholar]
  2. Alibert Jean. Louis. (2008). Le son de l’image. Grenoble: PUG. [Google Scholar]
  3. Altman Rick. (1999). De l’intermédialité au multimédia: cinéma, médias avènement du son. Cinémas,vol. 10, n°1, p. 37–53. [Google Scholar]
  4. Baldo De. Brébisson Sabrina. (2016). Formes, sens et pratiques du sous-titrage spécial. Signata, n°7, p. 255–284. [http://journals.openedition.org/signata/1229]. [Google Scholar]
  5. Bardin Laurence. (1977). L’analyse de contenu. Paris: PUF. [Google Scholar]
  6. Berthelot-Guiet Karine, Marti de Montely Caroline, Patrin-Leclère Valérie. (2013). Entre dépublicitarisation et hyperpublicitarisation, une théorie des métaphores du publicitaire. Semen, n°36. [https://iournals.openedition.org/semen/9645]. [Google Scholar]
  7. Casetti Francesco, Odin Roger. (1990). De la paléo- à la néo-télévision. Approche sémio-pragmatique. Communication, n°51, p. 9–26. [Google Scholar]
  8. Chevalier Jean. Yves. (2018). Le numérique à contre-sens. Médium, n°55, p. 107–126. [Google Scholar]
  9. Chion Michel. (1982). La voix au cinéma. Paris: Cahiers du cinéma. [Google Scholar]
  10. Chion Michel. (1995). La musique eu cinéma. Paris: Fayard. [Google Scholar]
  11. Chion Michel. (2013). L’audio-vision, son et image au cinéma. Paris: Armand Colin. (3e édition). [Google Scholar]
  12. Cornu Jean. François. (2014). Le doublage et le sous-titrage. Histoire et esthétique. Rennes: Presses universitaires de Rennes. [Google Scholar]
  13. Coulomb-Gully Marlène. (2002). Propositions pour une méthode d’analyse du discours télévisuel. Mots. Les langages du politique, n°70, p. 103–113. [https://journals.openedition.org/mots/9683]. [Google Scholar]
  14. Dumas Louise. (2014). Le sous-titrage: une pratique à la marge de la traduction. ELIS-Revue des jeunes chercheurs en linguistique de Paris-Sorbonne, vol. 2, p. 129–144. [halshs-01090467]. [Google Scholar]
  15. Gambier Yves. (2004). La traduction audiovisuelle: un genre en expansion. Meta, vol.49, n°1, p. 1–11. [https://id.erudit.org/iderudit/009015ar]. [Google Scholar]
  16. Gaudreault André. (2008). Cinéma et Attraction. Pour une nouvelle histoire du cinématographe. Paris: CNRS Éditions. [Google Scholar]
  17. Gaudreault André, Marion Philippe. (2000). Un média naît toujours deux fois. Sociétés & Représentations, n°9, p. 21–36. [Google Scholar]
  18. Glaser Barney, Strauss Anselm. (1967). The discovery of Grounded Therory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine. [Google Scholar]
  19. Jeanneret Yves, Souchier Emmanuel. (2005). L’énonciation éditoriale dans les écrits d’écran. Communication & Langages, n°145, p. 3–15. [Google Scholar]
  20. Jost François. (2005). Comprendre la télévision. Paris: Armand Colin. [Google Scholar]
  21. Lacasse Germain. (2000). Le bonimenteur de vues animées. Le cinéma « muet » entre tradition et modernité. Québec/Paris: Nota Bene / Méridiens. [Google Scholar]
  22. Lejeune Christophe. (2010). Montrer, calculer, explorer, analyser. Ce que l’informatique fait (faire) à l’analyse qualitative. Recherches Qualitatives, Hors-série 9, p. 15–32. [http://hdl.handle.net/2268/25352]. [Google Scholar]
  23. Müller, E. Jürgen. (2000). L’intermédialité, une nouvelle approche interdisciplinaire: perspectives théoriques et pratiques à l’exemple de la vision de la télévision. Cinémas, vol. 10, n°2-3, p. 105–134. [http://id.erudit.org/iderudit/024818ar]. [Google Scholar]
  24. Müller, E. Jürgen. (2006). Vers l’intermédialité. Histoires, positions et options d’un axe de pertinence. MédiaMorphoses, n°16, p. 99–110. [http://documents.irevues.inist.fr/handle/2042/23499]. [Google Scholar]
  25. Patrin-Leclère Valérie. (2010). Les traces d’un fourvoiement journalistique: « Kibboutz spirit », Libération Next, juin 2009. Communication & Langages, n° 164, p. 117–126. [Google Scholar]
  26. Petitjean Carine. (2001) Le sous-titrage, un mode de déplacements In Irmtraud Behr (dir.) Télévision et Internet: le parlé et l’écrit. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle. [http://books.openedition.org/psn/6443]. [Google Scholar]
  27. Ribas Valentin.(2020). La place du texte dans les vidéos d’information sur les réseaux sociaux, du sous-titrage au légendage. Mémoire en sciences de l’information et de la communication. Sorbonne Nouvelle Université. [Google Scholar]

Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.

Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.

Initial download of the metrics may take a while.