Issue |
SHS Web Conf.
Volume 52, 2018
ICODOC 2017 : Les ressources mobilisées en interaction
|
|
---|---|---|
Article Number | 03003 | |
Number of page(s) | 19 | |
Section | Les ressources dans la constitution et l’exploitation de données audiovisuelles | |
DOI | https://doi.org/10.1051/shsconf/20185203003 | |
Published online | 16 October 2018 |
Camera fabula. La caméra, outil et objet sémiotique complexe en interaction
Camera fabula. The video camera as a complex semiotic tool and semiotic object in interaction
Université Lumière Lyon 2, Laboratoire ICAR (UMR 5191)
a Adresse de correspondance: julienthiburce@gmail.com
L’enquête sur le sens des pratiques et par les pratiques en interaction se déploie aujourd’hui majoritairement par la mobilisation de la caméra. Les enregistrements audio et vidéo d’un événement offrent au chercheur la possibilité d’observer et d’attester de pratiques langagières et culturelles à différents niveaux de granularité (des traits syntaxiques et sémantiques aux aspects gestuels et corporels).
Néanmoins, son utilisation et son usage ne sont pas sans poser question, tant sur le terrain même de l’enquête que lors de sa programmation et de son traitement a posteriori. De la même manière que Umberto Eco (1979) a porté un regard sur le rôle du lecteur dans l’interprétation d’un récit littéraire, notre proposition questionne la place de la caméra dans l’expérience et l’interprétation de la ville en interaction, au cours d’une balade urbaine proposée par les musées Gadagne (Ville de Lyon). À la croisée de l’ethnométhodologie et de la sémiotique, la caméra émerge à l’intersection entre un outil qui permet d’attester d’une interaction et un objet qui participe de son déroulement par une perception instrumentée.
Abstract
Studies on the meaning of practices and through practices in interaction are nowadays predominantly driven by the mobilisation of movie cameras. Audio and video recordings of an interactional event give the researcher the opportunity to observe and document linguistic and cultural practices at different levels (from syntactic and semantic features to gestures and bodily aspects). Nevertheless, its use and usage methodological and epistemological questions arise, in fieldwork as much as in video editing. Umberto Eco inquired into the role of the reader in the interpretation of literary narratives. Similarly, this work inquires the role of the movie camera in the display and the interpretation of an interaction in a city walk proposed by the musées Gadagne (Ville de Lyon). At the crossroads of ethnomethodology and semiotics, the camera emerges as a tool documenting interaction and an object participating in the unfolding interaction by instrumented perception.
© The Authors, published by EDP Sciences, 2018
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.