Issue |
SHS Web Conf.
Volume 81, 2020
ICODOC 2019 : Émotion, empathie, affectivité. Les sujets et leur subjectivité à travers les pratiques langagières et éducatives
|
|
---|---|---|
Article Number | 03003 | |
Number of page(s) | 12 | |
Section | Métaphores, discours, sémiotique | |
DOI | https://doi.org/10.1051/shsconf/20208103003 | |
Published online | 10 November 2020 |
L’« indisciplinarité » dans l’étude des émotions littéraires
EA 7322 FabLitt, Université Paris 8, 93200 Vincennes St-Denis, France
Le terme d’« indisciplinarité » [1] désigne le fait qu’un objet, pour échapper aux effets potentiellement sclérosants d’une discipline unique, soit « construit par plusieurs disciplines réunies et abordé à leur intersection ». Il nous sert ici à interroger le cadre épistémologique qui nous intéresse, c’est-à-dire les théories convoquées et les méthodes mises en oeuvre quand notre attention se porte sur les émotions saisies et suscitées par un texte dit littéraire. La discipline littéraire, en ce qu’elle est définie non par une méthode mais par un objet, lui-même difficile à circonscrire, suscite en effet un grand nombre de discours, d’autant plus lorsqu’il s’agit d’aborder un objet entendu à la fois comme signification inscrite dans le texte et comme effet sur le lecteur. Nous interrogerons ainsi la possible convergence entre paradigmes formalistes à vocation systématisante et recherche herméneutique d’une singularité textuelle afin de remettre en question l’incompatibilité souvent avancée de ces approches. Nous les confronterons également à l’appel fait à des sciences humaines dont l’étude ne porte pas essentiellement sur le langage et ses moyens.
Abstract
The term "indisciplinarity" [1] refers to the fact that an object, in order to escape the potentially sclerosing effects of a single discipline, is "constructed by several disciplines brought together and approached at their intersection". It is used here to question the epistemological framework that interests us, that is, the theories that are invoked and the methods used when our attention is focused on the emotions seized and aroused by a so-called literary text. The literary discipline, because it is defined not by a method but by an object – itself difficult to circumscribe – gives rise to a large number of discourses, all the more so when it is a question of dealing with an object understood both as a meaning inscribed in the text and as an effect on the reader. We will thus question the possible convergence between formalist paradigms with a systematizing vocation and the hermeneutic search for a textual singularity in order to question the often advanced incompatibility of these approaches. We will also confront them with the appeal to the social sciences and humanities not focused on language and its means.
© The Authors, published by EDP Sciences, 2020
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License 4.0, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.